Bobil- og campingvognmarkedet fikk en kraftig boost i koronaåret, noe som naturlig nok økte antall innmeldte kaskoskader, med over fem prosent hos Tryg Forsikring. Her er de vanligste skadene, og takstmannens råd for hvordan du kan unngå dem.
Magne Skjeggestad er senior takstmann i Tryg Forsikring, med hovedansvar for bobil og campingvogn. Han forteller at nordmenn har vært ivrige på campingmarkedet det siste året, noe som følgelig har resultert i flere skader på de dyre hyttene på hjul.
– Det er mye små karosseriskader, som nok er en følge av mange nye brukere, og at bilene rett og slett er større å manøvrere enn det folk flest er vant til. Det kreves en tilvenning og forsiktighet for sånt. Generelt er folk flinke, men det er uansett fort gjort, sier Skjeggestad.
Her er det nok mest øvelse, tålmodighet og flittig bruk av speil som utgjør den største forskjellen. Det er imidlertid tre andre skader han mener kan unngås med enkle grep.
Fuktskader - omfattende og kostbart
Fuktskader har ifølge Skjeggestad alltid vært en utfordring for camping- og bobilentusiastene, noe som både er vanskelige å oppdage og fryktelig dyre å reparere, da det er veldig tidkrevende. Det kan oppstå mugg og råte bak flotte fasader og plassbygde løsninger – skader som noen ganger får utvikle seg i lang tid før de blir oppdaget. Da kan skadene i de verste tilfellene være så omfattende at de kan ligge på flere hundre tusen, ifølge takstmannen fra Tryg.
– Får fuktskader utvikle seg over tid, har vi sett at skadeomkostningene i de verste tilfellene kan lande på opp mot 500 000 kroner. Dette i tillegg til at man da har en lengere periode uten bil. For å unngå at det skjer, kan en fuktalarm fra Avara være til stor hjelp, for å oppdage skaden tidligere, utdyper han.
Skjeggestad understreker likevel at fuktsjekken må gjennomføres årlig og i henhold til fabrikantenes krav, for at eventuelle fuktskader skal dekkes av garanti eller forsikring. Det har med dokumentasjon å gjøre. Dessuten er det viktig å vite at ikke alle forsikringer dekker fukt. Hos Tryg er det imidlertid inkludert i Bobil/Campingvogn Ekstra.
– Fuktalarmen er foreløpig et godt supplement til denne sjekken, påpeker han og legger til at det er en liten kostnad å betale for å redde ferien.
Markiseskader - enkelt å unngå
Mange glemmer også å sikre markisene, og risikerer dermed skader på både tak og karosseri på de kostbare doningene. Uansett hvor du camper, bør alltid markisen sikres dersom den skal slås opp for å nyte svale sommerdager.
– Disse skadene forekommer veldig ofte, og kan utgjøre ganske store kostnader, med ødelagt markise og skader på bilen – avhengig av hvordan markisen treffer bilen når den løsner med vinden, forteller Skjeggestad.
Det enkleste er ifølge ham å sikre markisene i form av solide stropper eller barduner som fås kjøpt, som festes godt i bakken.
– Men husk at stormsikringen, ironisk nok, ikke tåler storm. Stroppene sikrer mot lette vindkast. Blåser det skikkelig, må den uansett tas ned for å sikre bilen. En god regel er nok også å ikke forlate bilen med markisene oppe, da været kan skifte fort, forklarer han.
Gass-skader - sjeldent, men viktig å følge opp
Gass og brann er noe de fleste frykter og dermed også sikrer seg mot, ved hjelp av ulike alarmer. Det er imidlertid sjeldent at det rapporteres om denne type skader, i motsetning til fukt- og karosseriskader.
– Det er svært lite gasskader, men det kan være verdt å sjekke gass-systemet annet hvert år, i tillegg til at det nærmest er obligatorisk med en god gassalarm. Det er nok folk flinke med, sier Skjeggestad før han igjen fremholder viktigheten av jevnlig vedlikehold på gassanlegget, i tillegg til nøye oppfølging av fukttester. Og husk å ikke slå av gassalarmen ved et uhell – den skal alltid være påslått og aktiv.
Følg med på fuktverdiene, og bli varslet i god tid før skaden skjer.
Og med små og store forholdsregler vel ivaretatt, er det bare å senke skuldrene og nyte bølgeskvulp i egen solvegg!